d8afd984db8cd984-d8afd988d8b4-daafd8b1d981d8aad986-d8a8d8b9d8af-d8a7d8b2-d988d8b1d8b2d8b4-500x338-1

عادت استحمام روزانه و دوش گرفتن به صورت مداوم خطراتی جبران ناپذیر برای سلامت و زیبایی بزرگترین عضو بدن خواهد داشت.حمام کردن و دوش منظم در واقع برای بدن خوب تلقی می شود با این حال، عوارض جانبی مختلفی برای استحمام زیاد از حد وجود دارد که بیشتر ما از آن بی اطلاع هستیم. بنابراین، قبل از اینکه بیش از حد دوش بگیرید، باید اثرات جانبی زیادی آن را بدانید.


چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند حمام و یا دوش گرفتن منظم به عنوان پایه روتین زندگی حساب می شود، اکثر ما، هر روز یک دوش کوتاه می گیریم تا از شر گردو خاک، آلودگی، تنبلی خلاص شویم و حس خوبی بگیریم.اعتقاد بر این است که بهداشت فردی برای دور نگه داشتن مشکلات سلامتی متعددی ضروری است با این حال، خیلی تعجب آور است که دوش روزانه و یا استحمام زیادی واقعاً برای بدن مضر است.

پوست ما بسیار حساس و مهم ترین عضو بدن است ، ما از تمام قسمت های بدنمان مراقبت کنیم و همچنین باید از پوست خود نیز مراقبت کنیم. دوش گرفتن بیش از حد ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در رگ های خونی پوست شود. اجازه دهید در مورد اثرات جانبی زیادی حمام کردن بحث کنیم.

 

نباید دوش بگیرید

با این‌که دوش گرفتن می‌تواند بعد از یک روز طولانی، احساس آرامش یا شادابی بدهد و بعد از یک جلسه تمرین شدید ورزشی باعث پاکیزگی‌تان شود، واقعا بیش‌تر از هفته‌ای یک یا دو بار نیازی به دوش گرفتن ندارید؛ و شستشوی سریع روزانه در دستشویی برای شادابی کافی است. شگفت‌زده شُدید؟ ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید تا دقیقا بفهمید چرا از لحاظ علمی، دوش گرفتن روزانه اصلا فکر خوبی نیست.
چرا باید از دوش گرفتن روزانه دست بردارید

طبق گفته‌‌های دکتر رانلا هرش، متخصص پوست، در مقاله‌ای که در وب‌گاه اِسِنس منتشر شد، دوش گرفتن روزانه تاثیر خوب و مطلوبی روی بدن ندارد. دوش گرفتن نه تنها حجم عظیمی از آب را هدر می‌دهد، بلکه باکتری‌های مفید را از روی پوست پاک می‌کند، پوست، ناخن، و موها را خشک می‌کند، و دستگاه ایمنی بدن‌تان را نیز ضعیف می‌کند.

دکتر هرش می‌گوید: “‌ما معمولا بیش از حد حمام می‌رویم. واقعا باید این نکته‌ی مهم را درک کنیم. دلیل عمده‌ی ما برای انجام این کار هنجارهای اجتماعی هستند.‌”

آن‌قدر که فکر می‌کنید کثیف نیستید

اگر هر روز ورزش نمی‌کنید یا کار بدنی ندارید که مجبور شوید ساعت‌های زیاد عرق بریزید، پس قطعا به دوش گرفتن یا حمام رفتن روزانه نیاز ندارید. طبق گفته‌‌های دکتر کِیسی کارلوس، استادیار پزشکی بخش پوست در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، که طی مقاله‌ای در وب‌گاه تودی منتشر شد، بسیاری از صابون‌ها باعث خشکی پوست می‌شوند زیرا چربی‌های ارزشمند روی پوست را پاک می‌کنند. به علاوه، بیش‌تر آدم‌ها در شرایطی از صابون استفاده می‌کنند که در حقیقت نیازی به استفاده از آن وجود ندارد. به گفته‌‌ی کارلوس، پوست واقعا به خوبی می‌تواند خود را تمیز نگه دارد؛ به همین دلیل قطعا نباید این چنین به دفعات زیاد به فکر شستشوی خودمان باشیم.

اگر بخواهیم کمی به این مسئله فکر کنیم، باید به دورانی باز گردیم که در طبیعت زندگی می‌کردیم؛ در آن شرایط بدون استفاده از هیچ‌گونه صابون یا مواد شستشوی مضر، فقط خودمان را در رودخانه‌ یا نهر می‌شستیم. بنابراین، چرا امروزه فکر می‌کنیم بدن‌مان واقعا به این‌گونه محصولات نیازمند است؟

مزایای کمتر حمام کردن
– صرفه جویی در وقت
– صرفه جویی در مصرف آب
– صرفه جویی در هزینه های مربوط به مواد تمیزکننده پوست و مو

مضرات استحمام روزانه

آکنه و مشکلات پوستی
ما بدن خود را به شدت و هر روز مالش می دهیم، و به پوست خود آسیب می رسانیم. این کار چربی موجود در لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

سبوم برای پوست لازم است، چون از آن در برابر ذرات خارجی محافظت می کند. هر گونه آشفتگی در آن منجر به چین و چروک روی پوست می شود.

در بدن انسان باکتری ها و میکروب هایی وجود دارد که برخی در سطح پوست و برخی درون بدن زندگی می کنند. در این بین میکروبیوم ها سطح پوست را برای زندگی ترجیح می دهند.

با دوش هر روزه و از بین رفتن این میکروبیوم های مفید پوستتان آسیب جدی میبیند. البته عدد دقیقی بابت تعداد دفعات مفید برای دوش در هفته موجود نیست ولی قطعا هر روزه بودن آن مخرب می باشد.

 تضعیف سیستم ایمنی بدن
باکتری های خوب و بد موجود در بدن با مصرف آنتی بیوتیک ها به هم می ریزد. در واقع شستن بیشت از حد بدن به همین شکل تعادل باکتری های خوب و بد را به هم میریزد.

پس به نوعی دوش بیش از حد هم چون مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها مضر می باشد. در واقع وسواس روی پاکیزگی به اندازه وسواس روی بهبود زودهنگام بیماری خطرناک است.

محصولات تمیز کننده شیمیایی به بدن ما آسیب می رساند
همه ما از انواع صابون ها، ژل بدن حمام و کرم هایی برای شستن گرد و غبار و میکروب ها استفاده می کنیم با این حال، اغلب مقدار مواد شیمیایی موجود در این محصولات را فراموش می کنیم. این محصولات سطح pH و تعادل طبیعی پوست را مختل می کنند.

 خشکی پوست
صابون و شامپو با از بین بردن چربی و جلوگیری از تشکیل مجدد چربی پوست ،موجب خشکی پوست می شود. این چربی های طبیعی را با کرم یا روغن های دیگر نمیتوان جایگزین کرد.

بدتر از این شستشوی زیاد شستن با آب داغ است که این مواد سطح پوست را بیشتر از بین می برد.

 تخریب ریشه مو
با شستشوی بیش از حد و حرارت آب ریشه مو آسیب دیده و ریزش مو بیشتر می شود. در کنار تخریب ریزش روند سفید شدن موها هم تسریع می گردد. همین عامل شما را به سمت استفاده از داروهای ضد ریزش مو می برد و عوارض متعاقب آن گریبان گیرتان خواهد شد.

تخریب مانیکور
شستشوی بیش از حد تخریب مانیکورهای انگشتانتان را در پی دارد. آب داغ به سرعت مانیکور شما را تخریب می کند و مدام مجبور به تجدید مانیکور هستید.

وقتی هر روز دوش نمی گیرید، چطور ظاهری تمیزتر و آراسته تر داشته باشید؟
بیشتر ما به این باور عادت کرده ایم که باید هر روز دوش بگیریم و گاهی حتی توجهی هم نداریم که به نفع ما نیست. با این حال، این امکان وجود دارد که هر روز حمام نکنیم، ولی تمیز هم به نظر برسیم. در اینجا چند توصیه مفید برای تان داریم :
– پیش از خواب آرایش تان را پاک کنید. این کار باعث می شود منافذ پوست مسدود نشوند و با احساس خوبی از خواب بیدار شوید .
– موهای زیربغل تان را مرتب بزنید .

– لباس های تان را از پارچه های با الیاف طبیعی تهیه کنید، مخصوصا در تابستان مانند لباس نخی. پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی (نایلونی) باعث بوی بد عرق می شود، حتی اگر هر روز هم دوش بگیرید .

– هر روز صبح لباس تمیزی بپوشید .
– با یک حوله یا لیف کوچک مرطوب، کشاله ران، زیربغل و … را تمیز کنید .
– از دئودورانت هایی استفاده کنید که رگه های سفید روی پوست تان باقی نگذارند. همچنین، سراغ محصولاتی بروید که بوی تندی نداشته باشند .
– به موهای تان مدل دهید .
– از کرم مرطوب کننده زیاد استفاده نکنید .
– برای عرق زدایی طبیعی از زیربغل، از سرکه سیب استفاده کنید .

– برای درخشش پوست تان، از کرم های روشن کننده پوست استفاده کنید .

 

منبع: zendegisalem