گلو درد به عنوان مشکلی رایج همراه با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی به سراغ ما می‌آید. علت گلو درد معمولاً به التهابات و مشکلات ریوی بر می‌گردد؛ به همین دلیل برای درمان گلو درد باید توجه ویژه‌ای به سلامت ریه‌ها داشته باشید.

از علل اصلی گلو درد می‌توان به عفونت‌های ویروسی یا قارچی، آلودگی هوا، سیگار کشیدن، رفلکس اسید معده، واکنش‌های آلرژیک، فریاد شدید و آب و هوای خشک اشاره کرد.

درمان گلو درد در خانه
در ادامه این مطلب از دکتر نیم، با ۱۱ روش خانگی برای درمان گلو درد + راه‌های درمان گلو درد کودکان آشنا خواهید شد.

لیمو برای درمان گلو درد
لیمو با دارا بودن ویتامین C می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گلو درد باشد. لیمو سبب حفظ موکوس شده و تاثیر خوبی در تسکین گلو درد و کاهش شدت علائم سرماخوردگی و درمان سرفه دارد. برای درمان گلو درد با استفاده از لیمو می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

یک فنجان آب گرم را با آب یک عدد لیمو و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. مخلوط فوق را برای درمان درد گلوی خود بنوشید.
می‌توانید مقدار مساوی آب گرم و آب یک عدد لیمو را مخلوط‌کنید و بنوشید.
راه دیگر این است که لیمو را از وسط نصف کنید و روی آن نمک و فلفل بریزید و لیمو را میل کنید.

سرکه سیب برای درمان گلو درد
خواص ضد باکتریایی سرکه سیب، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش شدت گلو درد دارد و می‌تواند علائم عفونت‌های ریوی را کاهش دهد. از دستور زیر برای درمان گلو درد استفاده کنید:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به‌آرامی بنوشید. این کار را دو تا سه بار در روز برای درمان سریع گلو درد انجام دهید.
همچنین شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط‌کنید و چند بار در روز بنوشید.

دارچین برای درمان گلو درد
دارچین از جمله دارو‌هایی است که برای درمان گلو درد در طب سنتی استفاده می‌شود. دارچین حاوی آنتی اکسیدان است و می‌تواند سبب درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن به خصوص گلو درد شود. برای درمان چرک گلو یا گلو درد با استفاده از دارچین، روش زیر را پیگیری کنید:

یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و فلفل سیاه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. حال با قاشق این محلول را هم بزنید. دو تا سه بار در روز از آن بنوشید. همچنین می‌توانید به این محلول، هل نیز اضافه کنید.
روش دیگر آن است که چند قطره روغن دارچین و یک قاشق چای‌خوری عسل را باهم مخلوط کنید و دو بار در روز برای از بین بردن درد و التهاب گلو مصرف کنید.

آب نمک
آب نمک یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی گلو درد است. آب نمک مانند یک ضدعفونی کننده عمل می‌کند و سبب پاک‌سازی غشاهای مخاطی در گلو می‌شود و درنتیجه با کاهش التهاب به درمان سریع گلو درد کمک می‌کند.

نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط‌کنید. اگر مزه شور را دوست ندارید محلول را با مقداری عسل امتحان کنید.
مخلوط آب و نمک را غرغره کنید.
برای گرفتن بهترین نتیجه این کار را حداقل چهار بار در روز انجام دهید.

سیر
شاید کمتر کسی پیدا شود که راجع به خواص ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی سیر نشنیده باشد. سیر یک منبع غنی از خواص ضد باکتری است که می‌تواند علاوه بر درمان گلو درد، سایر بیماری‌ها را درمان کند. پیشنهادهای زیر برای درمان گلو درد در خانه با استفاده از سیر می‌تواند مفید باشد:

روزانه یک عدد سیر خام بخورید. سیر خام سبب آزادسازی ماده شیمیایی به نام آلیسین می‌شود که سبب کشتن باکتری‌ها و درمان سریع گلو درد می‌شود.
شما می‌توانید از روغن سیر استفاده کنید؛ به این صورت که چند قطره روغن سیر را به یک‌چهارم فنجان آب اضافه کنید و آن را یک‌بار در روز بنوشید.
همچنین می‌توانید سیر را به‌صورت پخته‌شده یا خام در وعده غذایی خود استفاده کنید؛ یا حتی از قرص سیر برای درمان گلو درد استفاده نمایید.

عسل
عسل نیز از جمله منابع خواص ضد باکتری است که می‌تواند سبب درمان عفونت گلو و سایر بیماری‌های عفونی شود. عسل سبب خشک شدن و درمان چرک گلو شده و تورم آنرا کاهش می‌دهد. برای درمان گلو درد، عسل را به طریقه زیر مصرف کنید:

یک تا دو قاشق غذاخوری عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را چندین بار در روز برای درمان سریع گلو درد بنوشید.
همچنین می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق غذاخوری عسل بخورید. این کار سبب آرامش شما شده و به خواب رفتن‌تان را آسان‌تر می‌کند.

زرد چوبه
زردچوبه نیز یک ضد التهاب قوی است و می‌توان از آن برای درمان التهابات ریوی و گلو درد استفاده کرد. برای درمان گلو درد با استفاده از زردچوبه می‌توانید دستورالعمل زیر را انجام دهید:

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هنگام صبح با معده خالی بنوشید. این کارا را یک‌بار در روز برای سه یا چهار روز انجام دهید.
همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با نصف قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز غرغره کنید.

دانه شنبلیله
دانه شنبلیله می‌تواند به کاهش علائم التهابات ریوی و گلو درد کمک کند. خواص موجود در دانه شنبلیله باعث شده از این دانه به عنوان روشی برای درمان خانگی گلو درد استفاده شود.

دو قاشق غذاخوری دانه‌های شنبلیله را به یک شش فنجان آب اضافه کنید.
نیم ساعت اجازه دهید تا خیس بخورد و سپس آب آن‌ها را بگیرید.
با استفاده از این آب‌گرفته شده غرغره کنید و تاثیر آنرا روی درد گلوی خود مشاهده کنید.

گل میخک
گل میخک مورد بعدی برای درمان گلو درد در خانه است. این گیاه خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی شگفت انگیزی دارد و سبب درمان سریع گلو درد می‌شود. برای درمان گلو درد با استفاده از گل میخک، دستور زیر می‌تواند مناسب باشد:

1 تا 3 قاشق چای‌خوری گل میخک را با یک فنجان آب داغ مخلوط‌کنید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای طعم دادن به آن می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید. برای درمان گلو درد، یک لیوان در روز از این محلول بنوشید.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین C است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی برای درمان بیماری‌های عفونی استفاده شود. همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و سبب درمان سریع گلو درد می‌شود. برای درمان خانگی گلو درد با استفاده از گوجه فرنگی:

1 یا 2 فنجان آب گوجه فرنگی را با مقدار مساوی آب گرم مخلوط‌کنید و سپس 10 قطره عصاره فلفل قرمز نیز به آن اضافه کنید و سپس بنوشید.

هیدراته بمانید
هیدراته ماندن یکی از علل اصلی گلو درد (کمبود بزاق) را از بین می‌برد؛ چرا که کمبود بزاق وقتی اتفاق می‌افتد که بدن دچار کمبود آب باشد. در این حالت گلو خشک می‌شود و احساس گلو درد به سراغ شما می‌آید.
هیدراته نگه داشتن بدن نه تنها باعث درمان گلو درد بلکه به جلوگیری و پیشگیری از گلو درد و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.

برای هیدراته نگه داشتن بدن، آب گزینه مناسبی است که می‌توانید آنرا از نوشیدن مستقیم آب، مصرف میوه‌جات حاوی مقادیر زیاد آب یا آبمیوه‌های طبیعی تامین کنید. همچنین چای گرم، سوپ گرم و نوشیدنی‌های گرم (بدون کافئین) می‌توانند موثر واثع شوند اما ممکن است گلو را حساس‌تر کرده و علائم را بدتر کنند.


درمان گلو درد کودکان
از رایج‌ترین مشکلات در دوران کودکی، گلو درد است. گلو درد در کودکان به طور شایعی اتفاق می‌افتد؛ البته این مشکل در اغلب موارد پس از گذشت ۴ یا ۵ روز، بهبود می‌یابد. توجه کنید که گلو درد همیشه اینگونه نیست و ممکن است کودک شما دچار گلو درد شدید، گلو درد چرکی یا سوزش گلو شود.
به طور کلی اگر کودک شما تب بالای 38.3 درجه سانتی گراد دارد، حتماً باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. تب در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از گلو درد استرپتوکوکی باشد؛ چرا که این نوع گلو درد توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و تب را به همراه دارد.


سرطان ریه
برای درمان گلو درد کودکان می‌توانید از انواع دارو‌ها (با نسخه پزشک) استفاده کنید. استامینوفن یک شربت برای درمان گلو درد کودکان و بزرگسالان است که می‌تواند مشکل کودک شما را حل کند. همچنین ایبوپروفن نیز یک دارو برای گلو درد است که تاثیر خوبی دارد.

اگر کودک شما زیر ۶ ماهه است باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین دقت کنید که نباید به کودکان زیر ۱۸ سال آسپرین (بافرین) دهید؛ چرا که آسپرین در کودکان کمتر از ۱۸سال، خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ریه را به همراه دارد.

در لیست زیر چند روش دیگر برای درمان گلو درد کودکان آمده است:

یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم (داغ نباشد) مخلوط کرده و به کودکتان بدهید تا غرغره کند. دقت کنید که کودک به طور صحیح این کار را انجام دهد؛ البته کودکان بالای ۶ سال معمولاً می‌توانند غرغره را به طور مناسبی انجام دهند.
به کودکان مایعات گرم مانند آبگوشت یا چای بدهید. برای درمان گلو درد کودکان بالای یک سال می‌توانید از مخلوط عسل و چای استفاده کنید.
اجازه دهید کودک شما چیز‌های سرد مانند بستنی میوه‌ای را بمکد.
اسپری‌های گلو درد را برای درمان گلو درد کودکان استفاده نکنید. این محصولات حاوی بنزوکائین بی‌حسی هستند که می‌توانند در بعضی کودکان واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟
درمان‌های خانگی ارائه شده در این مطلب به طور معمول می‌توانند مشکل شما را حل کنند. بنابراین لازم نیست که گلو درد را تحمل کنید. در برخی از موارد ممکن است به مراجعه پزشکی نیاز داشته باشید. در صورتی که شرایط زیر را دارید، به پزشک مراجعه کنید:

هنگام بلع، درد شدید دارید.
مدت زیادی است که گلو درد دارید.
تب شدید دارید.
حالت تهوع یا استفراغ را تجربه می‌کنید.

منبع: doctornim